11-12 групи. Українська мова. Тема уроку: "Вставні слова, словосполучення, речення. Розділові знаки при вставних конструкціях"


Тема уроку: "Вставні слова, словосполучення, речення. Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях, реченнях"

Крок 1. Повторимо те, що ми вже вивчили раніше. А саме, пропоную вам списати речення, розкриваючи дужки й розставляючи розділові знаки при звертаннях.

Уклін тобі (столиця України). (Брати мої) доземний вам уклін. (Юнак) Хай буде для неї твій сміх, і сльози, і все до загину... Не розлюблю тебе ніяк (моя вишнева Україна красуня страдниця моя)!  Чому (коваль) радий ти?  Чому ти гордий (плугатар)?  Учітеся (брати мої) думайте, читайте.  До тебе (Україна) (наша бездольная мати) струна моя перша озветься.  (Рідна мова) без тебе ніхто я, мов підрізаний вітром листок.  Як на ті чорнобривці погляну, бачу матір стареньку, бачу руки твої (моя мама)  твою ласку я чую (рідненька).

Зробіть синтаксичний розбір останнього речення.

Крок 2. Відкрийте підручник на с.132-133, параграф 28.
Усно виконаємо вправу на спостереження 290, с. 132.

Крок 3. Пропоную вашій увазі відео та презентацію.





Крок 4. Вставними називаються слова або сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить (мовець) , висловлює ставлення до того, що він повідомляє. Вставні слова (словосполучення) не є членами речення, але тісно пов’язані з його змістом, можуть стосуватися всього речення чи окремих його членів. Наприклад:Може, годину йшло товариство тою трудною, нетоптаною дорогою. (І. Франко)





Зверніть увагу!
 Не є вставними такі слова: навіть, майже, приблизно, принаймні, все-таки, все ж таки, мовби, наче, неначе, немов, ніби, нібито, адже.

Вставні слова, речення і словосполучення відокремлюються комами: Справді, хвилин за десять у сусідній кімнаті почулись голоси. 


Крок 5. Спишіть речення, поясніть вживання розділових знаків при вставних конструкціях та прокоментуйте, яке значення вони вносять у речення.

Кажуть, мудрість приходить з роками. Вже почалось, мабуть, майбутнє.   Даруйте на слові, ви більше ніж помиляєтесь.


Крок 6. Виконайте вправу 292 з підручника усно та поміркуйте, як розрізняти вставні конструкції та однозвучні з ними члени речення.

 Крок 7. З’ясуйте роль у кожному з речень повторюваного слова. У яких випадках воно виступає як вставне, у яких є членом речення? Підкресліть члени речення. 

Мені здається, що жила я завжди...(Леся Українка).  Зима викида білі стяги, але не здається зима (М.Масло).  Здається, часу і не гаю, а не встигаю, не встигаю! (Ліна Костенко).  Ягня, здається, веселилось! (Т.Шевченко).

Крок 8. Виконайте з підручника вправу 294, с.134 письмово.

Крок 9. Розрізняйте вставні та вставлені конструкції 
Вставлені конструкції пояснюють, уточнюють сказане в реченні або ж містять додаткові зауваження до нього. тобто доповнюють речення новою інформацією.
Пропоную вам записати речення:
Курличуть радо сірі журавлі (ти їх стомила, нелегка дорого), дівча у синь вдивляється з порога, косички заплітаючи малі (Г.Кривда).

Розгляньте таблицю "Розділові знаки при вставлених конструкціях" на с.137 підручника. Опрацювавши матеріал, виконайте впр.302, с.137.

Крок 10. На закріплення  опрацьованої теми виконайте одне із завдань на вибір:
1) впр.295 (І,ІІ), с.135 підручника
або
2) використовуючи вивчені ускладнювальні компоненти простого речення (звертання, вставні слова, словосполучення, речення), розгорніть подану цитату в міні-роздум, дотримуючись структури побудови роздуму   
"Талант — крапля здібності і море праці (Г.Тютюнник).  

Крок 11. Перевірка знань. Тестова робота.



Вітаю! Подолавши всі 11 кроків, ви успішно опанували тему "Вставні та вставлені конструкції".
Надсилайте свої роботи на перевірку. Чекаю!     

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Образне слово поетичного модернізму"

11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"