11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"

Тема уроку  "Повторення вивченого протягом року"

Шановні ліцеїсти! Пропоную вашій увазі цікаві завдання  на повторення вивченого протягом року.

Крок 1. Гра "Редактор". Відредагуйте речення. Знайдіть усі можливі види помилок. 

Будьте такі добрі, скажіть, як попасти на майдан Незалежності? Йому ніщо не мішало зустрітися зі мною в дев’ять годин. Повертаючись додому, двері виявились закритими. На літературному вечорі приймали участь поети і письменники.


Крок 2. Розподільний диктант. Запишіть подані речення в такому порядку:  

1) означено-особові;
2) неозначено-особові;
3) узагальнено-особові;
4) безособові;
5) називні. 

Підкресліть у них головні члени речення.

Жити буду! (Леся Українка)   День... Зоря...(М. Побелян)   Не берися не за своє діло. (Нар.тв.)   Треба любити людину. (Остап Вишня)   Зрябілий пагорб. Всохлі небеса. Ячмінь. Маслини. Ящірка. Ожина. (М. Вінграновський)   Поховали громадою як слід, по закону. (Т. Шевченко)   Не лізь у горох, то не скажеш "ох". (Нар.тв.)   До ночі визоріло. Йдеться на мороз. (Н. Петренко)   Натягнула старомодне пальто, взяла на голову капелюшок, махнула Андрієві рукою і пішла. (О. Мак)


Крок 3. Прочитайте. Укажіть речення односкладні та неповні. Поясніть відмінність між ними. 

Степ навкруги. В траві стежинка біла. Безмежна тиша. Мирна далина. (Д. Павличко)   Лужок. Дві яблуні та хатка. Вечірній промінь на вікні. (М. Стельмах). Село. Дитинства дальні дні. За тином поле неозоре. (В. Сосюра)   Рід наш — з кореня верби. Не шукай древніше знаті. (Б. Олійник)   Зорано. Рілля переді мною. (Д. Павличко)   Камінь Пісок. Жарота. На плацу — рота. (Р. Лубківський)


Крок 4. Запишіть уривки з творів Т. Шевченка, розставляючи розділові знаки. Поясніть уживання коми між однорідними членами або її відсутність. 

Сидить батько кінець столу на руки схилився. Я ввечері посумую а вранці поплачу. І квіткою й калиною цвісти над ним буду. Вітер віє з поля на долину над водою гне з вербою червону калину.  Не слухала Катерина ні батька ні неньки. Грає кобзар виспівує вимовля словами. Попідтинню сіромаха і днює й ночує. Панували добували і славу і волю. І співає і смеркає і знову смеркає. Покинь мене забудь мене та не кидай сина. 


Крок 5. Поширте прості речення спочатку однорідними означеннями, а потім — неоднорідними (якщо це можливо). Запишіть їх. Прочитайте, правильно інтонуючи.

Надходив вечір. Полилась пісня. Виконав завдання. Промені пробивались. Минають дні. Склав вступні іспити. Світає. Учитель замислився. Наближається полудень.


Крок 6. Знайдіть вставні речення. Спишіть, розставляючи розділові знаки. 

Як ви знаєте через наш район будується асфальтова дорога. (Ю. Яновський)   Артилерист розповів про те як їх дивізіон стояли вони тоді під Конотопом в одному маєтку допоміг селянам оцей самий маєток експропріювати. (А. Головко)   Ще недавно у віконце кожен день дивилось сонце а тепер пора настала хуртовина загуляла. (О. Купченко)   Численні експонати а їх налічується понад три тисячі розповідають про життя поетеси. (Із газети).


Крок 7. Укажіть, де у поданих реченнях звертання, а де — вставні слова. Поясніть постановку розділових знаків. 

О слово! Будь моїм мечем. (О. Олесь)   Вітре буйний, вітре буйний, ти з морем говориш. (Т. Шевченко)   Добра такого зроду у мене, правда, не було. (Т. Шевченко)   В неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було. (Т. Шевченко)   Ворог, певно, не побачить його плачу. (А. Чайковський)   Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю! (Т. Шевченко)   Україно, ти моя молитва, ти моя розпука вікова... (В. Симоненко)   Я, пам’ятаєте, приїздив до вас як автор... (Ю. Яновський)


Крок 8. Творча робота. Об’єднайте кожну пару речень таким чином, що одне з них стало вставним.

Художня література допомагає глибше розуміти життя. Це відомо кожному.
Свято саджання дерев стало традицією для випускників. Закладання нової алеї.


Крок 9. Гра "Склади речення".  Використавши подані слова, складіть висловлювання в художньому стилі. 

Сліпучий, сонячний, пишний, травневий (ранок).
Сніжно-білі, фантастичні, кучеряві (хмари).
Повний, витончений, золотистий, таємничий (місяць).
Буйна, прозора, свіжа, кришталева  (роса).


Використавши подані звертання, утворіть речення в офіційно-діловому стилі.

Пане, добродію, громадянине.
Вельмишановний, шановна громадо, високопоставлений.
Товариші, дорогі друзі, пане міністр.


Використавши подані слова, утворіть речення в публіцистичному стилі.

Мабуть, на щастя, на мою думку, по-перше, скажімо, уявіть собі, либонь.


Крок 10. Гра  "Редактор". Знайдіть і виправте помилки. Зробіть синтаксичний аналіз двох речень  (на вибір).

Це було незвичайне надніпрянське сило.  Низважаючи на те, що воно розташоване за сотню метрів від Дніпра, його майже зовсім не видно з пароплава. Видно тільки п’ять-шість хат, що стоять на невеликих терасах одна над однією в зелені яблунь, груш, в червоному россипі низеньких, але родючих вишень. Вершини гір покриті сосновим, дубовим та березовим лісом. Усі хати побілені росчином крейди з синькою і тому здаюця лехкими, прозорими, ніби висіченими з небесної бірюзи.


Крок 11. Творча робота. За поданим початком і кінцем складіть твір-мініатюру (6-7речень) у художньому стилі,  використовуючи односкладні речення, звертання, вставні слова, відокремлені, уточнювальні члени речення.

Рідна сторона
Проїхавши бором, станеш підніматися на високу гору...
Слухаєш не наслухаєшся, як не наслухається мати своєї дитини, бо та мова солодша для неї від медової речі найрозумнішої людини.   

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література Тема уроку "Леся Українка. Драма-феєрія "Лісова пісня"