11-12 групи.Українська мова. Тема уроку: "Повторення та узагальнення вивченого про звертання та вставні конструкції"

Тема уроку: "Повторення та узагальнення вивченого про речення зі звертаннями та вставними конструкціями"

Діти! Перевіряючи надіслані вами виконані завдання, я відмітила для себе ті типові помилки, які є у ваших роботах. Тому пропоную сьогодні на уроці зупинитися саме на тих моментах, які викликають труднощі  у вивченні вами вищезазначеної теми.

Крок 1. Як правильно поставити іменник у кличний відмінок?

Звернемося до українського правопису. 

Іменники І відміни у кличному відмінку мають такі закінчення:
—тверда група ( дружино, дочко, Ганно Михайлівно);
— м’яка та мішана групи ( воле, земле) ;
— м’яка група після голосного, м’якого знака й апострофа ( мріє, Соломіє );
— пестливі іменники м’якої групи (бабусю, Галю, Катрусю, доню, матусю);

У звертаннях до жінок, що складаються із загальної назви та прізвища, форму кличного відмінка мають обидва іменники: добродійко Вариводо, пані Гаркуше, поетко Забашто.


У множині використовуємо форму, однакову з Н. в.: баби, дочки, жінки.


Іменники ІІ відміни у кличному відмінку мають такі закінчення:
— іменники твердої групи із суфіксами -к-, -ик-, -ник-, -ок- (Іванку, Олеже , Олегу, робітнику, робітниче, слухачу);
— іншомовні слова на г, к, х (Джеку, Людвіґу, Фрідріху);
—деякі іменники мішаної групи з основою на шиплячий (крім ж), а також іменники дід, син, тато (діду, сину, тату);
— більшість іменників м’якої групи (Віталію, вчителю, Грицю);
— безсуфіксні іменники твердої  групи , іменники м’якої групи із суфіксом -ець і деякі іменники мішаної групи ( Богдане, Боже, голубе, хлопче, молодче). 
— власні назви з основою на ж, ч, ш, дж і загальні назви з основою на р ( Романове, Чугуєве).


У звертаннях, що складаються з двох слів, форму кличного відмінка мають обидва слова ( пане лейтенанте, Ярославе Андрійовичу).


Іменники сер, сір, гер мають форму, омонімічну з Н. в.


Іменники ІІІ, ІV відміни у кличному відмінку мають закінчення (зустріче, повісте, імене, але мати.




На закріплення виконайте завдання. Запишіть подані іменники в Кл. в. однини.

Добродій Литвин, пан президент, колега Василенко, добродійка Шевченко, панна Наталя, Марія Дмитрівна, пані Леся, Василь Іванович, друг Андрій, шановний Олег Ігорович, улюблене ім’я.


Крок 2. Послідовність синтаксичного розбору речення зі вставними конструкціями або звертаннями.

1. Підкреслити всі члени речення.
2. Дати загальну характеристику реченню (за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за кількістю граматичних основ, за наявністю другорядних членів речення, за складом граматичної основи, за відсутністю якогось члена речення).
3. Вказати, що речення ускладнене вставними словами (словосполученнями, реченнями) або звертанням.
4. Вказати, що виражають вставні слова, або якими є звертання (поширеними чи непоширеними).


Крок 3. Завдання для самостійного виконання.

1) Вправи 307(І, ІІІ);  308(А або Б на ваш вибір) зі с.139 підручника.
2)Виконайте самостійну роботу, наведену нижче:





     

  

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Образне слово поетичного модернізму"

11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"