Українська література 31-32 групи. Завдання для опрацювання теми "Життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Збірки поезій. Неоромантизм.

Тема уроку: "Життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Збірка поезій "На крилах пісень". Неоромантизм як течія модернізму
 Мета: поглибити знання про життя і творчість Лесі Українки.
Ознайомитися з найвідомішими поетичними творами письменниці, основними циклами поезій. Поглибити знання про модерністичні течії, зокрема ознайомитися з ознаками неоромантизму. Проаналізувати поезії "Contra spem spero", "Слово, чому ти не твердая криця...", "Мріє, не зрадь", "Стояла я і слухала весну...".

Крок 1. Ознайомлення з біографією Лесі Українки.
Пропоную вашій увазі відео про життя видатної поетеси, про останні роки життя у Грузії. 
   







 


Крок 2. У зошит з літератури занотуйте  основні відомості про життєвий і творчий шлях поетеси у вигляді схеми або таблиці. Складіть сенкан "Леся Українка" або асоціативний кущ.




Крок 3. Аналіз творчого доробку.
Перша поетична збірка "На крилах пісень"побачила світ у 1893 році, коли авторці виповнилося 22роки. Збірка вийшла друком у Львові за безпосередньої участі Івана Франка. Йому поетеса надсилала фрагменти рукопису.  Збірка включає поетичні твори, написані в 1880-х роках. Ідея становлення самопізнання є в ній провідною. 

Ліричний талант Лесі Українки набув розвитку в 90-х роках. Восени 1899 року у Львові вийшла у світ нова збірка "Думи і мрії".. Назва збірки узгоджується з її загальним неоромантичним характером. Твори поєднано в цикли "Мелодії", "Невільничі пісні", "Відгуки", "З пропащих років", "Кримські відгуки"

Третя збірка "Відгуки" вийшла друком у 1902 році в Чернівцях. Вона містила поезії, написані з кінця 1899 до червня 1901 року. Книжка була невеликою і містила цикли "Із циклу "Невольницькі пісні", "Ритми", "Хвилини", "Легенди", а також драматичну поему "Одержима".

Чимало творів Леся Українка не включила до складу збірок. Серед них і відомий вірш "Мріє, не зрадь!.."


Крок 4. Аналіз поезії "Contra spem spero!"

 

Вірш є реакцією письменниці на загострення хвороби. Це зразок медитативної лірики. Головний мотив твору — заперечення настроїв туги та прояв життєвого оптимізму, що дає людині сили для досягнення мети. Вид лірики — особиста з елементами філософської. 
Твір починаються з риторичного звертання ліричної героїні — людини, яка прагне жити попри все. Авторка використовує багато епітетів (думи осінні, пора золота, молодії літа, кора льодовая), метафори (владарка темних ночей), антитезу. Також у поезії є алюзія на сізіфову працю.
Поетеса вражає незламністю духу, силою волі, які допомагають їй "сіять барвисті квітки" і "без надії таки сподіватись".






Крок 5. Аналіз поезії "Слово, чому ти не твердая криця..."

Головний мотив твору — це призначення поета й поезії, роль художнього слова в житті народу. Лірична героїня — борець, зброєю якого є слово. Вид лірики — громадянська. 
Поезія починається з риторичних звертань та запитань. Авторка використовує низку епітетів, характеризуючи поетичне слово, персоніфікує цей образ. Вибудовується образна паралель: слово —меч. Це символ боротьби. У поезії також використано антитезу (втіха — смуток).
Авторка акцентує увагу на тому, що готова боротися за волю народу щирим словом, допоки вистачить сили.

Спільними для обох творів є мотив боротьби, життєствердність, образ ліричного героя-борця.


Крок 6. Особиста лірика. "Стояла я і слухала весну...". Зображення повені людських почуттів.








 Поезія має життєрадісний характер. Це весняна замальовка. Лірична героїня постає перед нами юною, повною надій на щастя. Образ весни персоніфікований, він асоціюється із молодістю, коханням, відродженням природи. Це інтимно-пейзажна лірика.



 Крок 7. Особиста лірика. Поезія "Мріє, не зрадь" — відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети.
Поезія поєднує в собі інтимні та філософські мотиви. Провідний мотив — звернення поетеси до музи, яка дарує їй сили й надію. Головне в житті людини — боротися за здійснення найзаповітніших мрій, навіть якщо доведеться заплатити життям.
Образи твору —образ ліричної героїні, персоніфікований образ мрії.
Письменниця використовує художні засоби: риторичні звертання, рефрен, епітети, метафори, алітерацію, градацію. Завдання: знайдіть у тексті поезії ці художні засоби і випишіть їх.
 Поезія неоднозначна за характером. Вона поєднує тривожність та оптимізм, проте кінцівка досить патетична.
Крок 8. Неоромантизм.

Неоромантизм — це течія модернізму, що відродила низку естетичних засад романтизму (пафос особистої волі, заперечення буденності, потяг до фантастики (умовності в зображенні), культ підсвідомого та ірраціонального). Характерними рисами неоромантизму є прагнення поєднати ідеал та дійсність, привернути увагу до сфери почуттів, інтуїтивне, емоційне пізнання світу, культ індивідуальної та суспільної свободи, зображення героя-одинака, наділеного винятковими рисами.
Леся Українка мала власний погляд на неоромантизм як художню систему: ускладненість умовних художніх форм, використання багатозначних символів, створення ідеалу людини-борця.


Крок 9. Прочитайте с.186-195 підручника. Вивчіть поезію "Contra spem spero!" напам’ять.

А також виконайте завдання з кроків 2;7.





Вітаю! Подолавши ці дев’ять кроків, ви опанували тему "Життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Поезії. Неоромантизм". Надсилайте виконані завдання. Бажаю успіху! 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Образне слово поетичного модернізму"

11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"