31-32 групи Українська мова Тема уроку "Морфологічна норма. Морфологічна помилка"

Тема уроку "Морфологічна норма. 
Морфологічна помилка"


Крок 1. Повторення вивченого. Пропоную вашій увазі поезію В.Крищенка. Прочитайте уважно, випишіть слова з орфограмою "Не, ні з різними частинами мови". Поясніть їх написання.

Робіть добро

Відгукуйтеся участю своєю
на крик зазивний і безмовне SOS
людини, птаха, навіть деревця, 
робіть добро.
(Не) ждіть від цього слави, 
(не) ждіть багатства, знань чи похвали, 
робіть добро
(не)показно, буденно.
Це принесе найвищу з нагород, 
(ні) з чим (не) порівнянне відчуття, 
що ти живеш (не) марно на цім світі.


Зробіть синтаксичний розбір одного з речень цієї поезії. 


Крок 2. Дайте відповіді на запитання.

1) Що є предметом вивчення морфології?
2) Скільки існує частин мови?
3) Які типи помилок трапляються у ваших висловленнях?

 Якщо ви маєте сумніви щодо правильних відповідей на ці запитання, пропоную вашій увазі відео, яке допоможе вам пригадати вивчений раніше матеріал.





Крок 3. Отже, морфологія — розділ мовознавства, який вивчає граматичні особливості частин мови. Кожна самостійна частина мови має свої граматичні категорії (ознаки): рід, число, відмінок, особу та ін. Усталені правила вживання цих граматичних категорій і є морфологічними нормами. Відхилення від цих норм називають морфологічною помилкою.






Крок 4. Опрацюйте матеріал підручника на с.152-153.


Крок 5. Практичне застосування отриманих знань.
Відредагуйте подані речення, записавши правильні варіанти.Поясніть причину допущених помилок.

Завдяки хворобі Ігор не пішов до школи. Із-за грипу було закрито школи. Він захищав проєкт стоя біля дошки. Ми вивчаємо творчість поетів-шестидесятників.

Крок 6. Морфологічний практикум.

1)Визначте рід поданих іменників, уведіть їх до складу словосполучень із прикметником.

Бутель, бандероль, дріб, біль, нежить, пропис, тюль.

2)Утворіть від поданих прикметників форми вищого і найвищого ступеню порівняння. Визначте, від яких прикметників не можна утворити ці форми. Чому?

Дорогий, широкий, солодкий, великий, босий, дрібний, лисий, гарний, молодий, чистий, ворожий.

3)Від поданих дієслів утворіть дієприкметники і дієприслівники. Складіть із ними прості речення, ускладнені дієприкметниковими та дієприслівниковими зворотами.

Обладнати, навис, пожовкнути, загоріти, працювати, руйнувати, думати, лежати, прочитати.


Крок 7. Для підвищення рівня культури мовлення ви можете використовувати такі посібники:
О. Авраменко "100 експрес-уроків української",
О. Авраменко "Українська за 20 уроків", 
Б. Антоненко-Давидович "Як ми говоримо", 
І. Вихованець "Розмовляймо українською",
Н. Клименко, П. Мельник-Крисаченко "Українська легко!"
О. Пономарів "Культура слова. Мовностилістичні поради".


Крок 8. Культура слова. Пропоную вам переглянути експрес-урок "Сьоме люте чи сьоме лютого?"








Крок 9. Завдання для самостійного виконання на цей тиждень:

1)опрацюйте с.152-153 підручника, виконайте вправи 2; 5; 7 зі с.153-155;
2) письмово побудуйте невеличкий роздум на тему: "Чи впливає інноваційність і творчість на успіх людини?"
3)виконайте контрольний тест з теми "Орфографічна норма".








Вітаю! Ви успішно пройшли необхідну кількість кроків, щоб опанувати тему "Морфологічна норма. Морфологічна помилка". Дякую за увагу!    

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Образне слово поетичного модернізму"

11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"