11-12 групи Українська мова "Відокремлені означення. Розділові знаки при відокремлених означеннях"

Тема уроку: "Відокремлені означення. Розділові знаки при відокремлених означеннях"


Ми продовжуємо вивчати відокремлені члени речення. Сьогодні на уроці ставимо таку мету: розглянути умови відокремлення означень, поглибити знання про відокремлені означення, вдосконалити вміння вживати розділові знаки при них.


Крок 1. Пригадайте:

1) що таке означення?
2) що таке дієприкметниковий зворот? За яких умов дієприкметниковий зворот відокремлюється?
3) який порядок слів у реченні вважають прямим, а який — непрямим?


Крок 2. Прочитайте речення. Знайдіть в них означення. З’ясуйте, що сприяло їх відокремленню.

 У травневому лісі хвилі квітів, ніжних і чистих, хлюпають під ноги. А повітря, настояне на ароматах горобини й мокрого листя, приємно дурманить голову.

У першому реченні виділені слова будуть означеннями, до того ж відокремленими, тому що вони стоять після означуваного слова квітів. А це є непрямим порядком слів у реченні. 
У другому реченні виділені слова будуть відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом, який стоїть після означуваного слова повітря. У такій позиції зворот є відокремленим поширеним означенням, а тому виділяється комами.


Крок 3. Перегляньте відео.











Крок 4. Робота з підручником. Опрацюйте матеріал підручника на с.147. Усно виконайте вправи 317, 318, 319, 321, 322. Письмово виконайте вправи 320, 326 на с.148-150.


Крок 5. Виконайте письмово завдання. 

Завдання №1. Запишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть відокремлені означення.

І видзвонює мотив моє слово сріблом куте. (М. Шевченко)  Роменом пахне виболене слово освячене піснями давнини. (П. Перебийніс)  В словах Тичини віщих і простих сміються люди небеса і гори. (О. Довгий)  О людино коли повна щастя й привіту заживеш ти в добрі цього ясного світу? (О. Туманян)  Поет завжди і скрізь несвоєчасний. А світ живе потворний і прекрасний. (В. Марсюк)  Чи довго я нещасливий буду так крутиться? Пора б уже перестати скучать та нудиться! (В. Забіла)  

Завдання №2. Запишіть речення, на місці крапок вставте дібрані з довідки відокремлені означення. 

Біжить вода і сріблом ллється, над нею дівчина сміється ... (О. Маковей)  Незабаром повернулася тітка Марина ... очі сміються (Григір Тютюнник)  Віщує ніч цвіркун в траві ... (Б, Дегтярьов).
 Для довідок. Розкішна, молода; весела, рум’янощока; беззоряну й глибоку.

Завдання №3. Подані речення поширити  відокремленими означеннями.

Земля ... сумно посміхалася сонцю.  ... вона чекала весняного тепла.  А сонце ... не могло її зігріти.  Воно ... теж чекало приходу весни.

Наприклад: Земля, бита вітрами, сумно посміхалася сонцю.


Дякую за увагу! Надсилайте фото виконаних письмових завдань (кроки 4 та 5). Уважно читайте умови завдань! Бажаю успіху!   

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Образне слово поетичного модернізму"

11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"