31-32 групи Українська мова Тема "Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. Правила ведення суперечки. Теза й аргументи. Полемічні прийоми. Мистецтво відповідати на запитання"

Тема уроку  "Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки.  Правила ведення суперечки. Теза й аргументи. Полемічні прийоми. Мистецтво відповідати на запитання"

Діти! Сьогодні ми розглянемо важливі теми практичної риторики, пов’язані з уміннями правильно і переконливо викладати свої думки в усній і писемній формах. Ознайомимося з основними вимогами до складання текстів. Обов’язковим для сучасної людини є вміння компетентно обговорити життєво важливі проблеми, доводити й переконувати, аргументувати, відстоювати свою точку зору, відкидати думки опонента, тобто володіти мистецтвом спору або суперечки.


Крок 1. Аутотренінг. Повторіть вголос для себе такі фрази:


— Я все, що зрозумію, запам’ятаю.

— Виконаю завдання вчасно, правильно і з задоволенням.

— Буду працювати над власним мовленням, слідкувати за словами.


Крок 2. Пригадайте.

1)  Що вивчає риторика?
2)  Яка її роль у суспільному житті?
3)  Як називається спілкування двох осіб з метою вирішення якоїсь проблеми?


Крок 3. Прочитайте уважно висловлювання, поміркуйте і зробіть висновок: чи погоджуєтеся ви зі словами Леонардо да Вінчі, чи ні?  Обґрунтуйте свою відповідь. 

"І воістину завжди там, де бракує розумних доводів, там їх заміняє лемент, що не трапляється з речами достовірними. От чому ми скажемо, що там, де кричать, там щирої науки немає, тому що істина має одне-єдине рішення, і коли воно оголошено, суперечка припиняється назавжди. І якщо суперечка виникає знову й знову, то ця наука — брехлива й плутана, а не така, що відродилася" (Леонардо да Вінчі).


Крок 4. Прочитайте текст, виділіть у ньому ключові слова, поясніть їхнє значення.


Суперечка — процес обміну протилежними думками. Будь-яка суперечка передбачає зіткнення думок або позицій. Кожна сторона активно відстоює свою власну точку зору і намагається розкритикувати точку зору супротивника. Якщо немає такого зіткнення думок, то немає і самого спору, а є якась інша форма комунікації. Так, наприклад, проповідь, молитва, доповідь, лекція не є суперечками. Якщо аргументація з приводу якогось питання спрямована на людей, які нейтрально або позитивно (тобто некритично) ставляться до неї, то немає ніяких підстав вважати цю комунікативну ситуацію суперечкою. Отже, суперечка — це комунікативна ситуація, де наявне активне ставлення до позиції співрозмовника, що виражається в її критичній оцінці. 
Крок 5. Ознайомтесь з матеріалом підручника на с.184-185.


Крок 6. Запишіть у зошит і запам’ятайте визначення.  "Створіть таблицю "Різновиди суперечки".
Пропонент — це той, хто висуває, обстоює тезу.
Опонент — той, хто заперечує.
Аудиторія — колектив, який має свої переконання.

У риториці виділяють декілька класифікацій суперечок:
за формою: дискусія, диспут або дебати, полеміка;
за кількістю осіб:  суперечка-монолог, суперечка-діалог, суперечка-полілог;
за способом ведення боротьби думок:  усні та письмові.


Крок 7. Випишіть з підручника визначення , що є дискусія, диспут, полеміка.
Крок 8. Самостійна робота. Усно  створіть мовленнєву ситуацію на тему "Платон мені друг, але істина дорожча". Доведіть.  Який із видів суперечки ви вибрали б ?


Крок 9. Виконайте усно впр. 4 зі с.188-189.


Крок 10. Перегляньте фрагменти дискусій.









Крок 11. Поняття про аргументацію. Структура аргументації. 

У суперечці пропонент висуває певну аргументацію. У найбільш широкому розумінні термін "аргументація" можна визначити як процес обґрунтування людиною певного положення (твердження, гіпотези, концепції) з метою переконання в його істинності.

У структурі аргументації розрізняють тезу та аргументи.

Теза — це положення, яке необхідно обґрунтувати.
Аргументи — це твердження, за допомогою яких обґрунтовується теза. 
Запам’ятайте правило: якщо ви хочете зрозуміти співрозмовника, розкритикувати його точку зору, виявити помилки, побудувати обґрунтоване спростування його позиції, перш за все, треба відновити аргументацію супротивника у повному вигляді, тобто з’ясувати аргументи і тезу.


Крок 12. Опрацюйте матеріал підручника на с.190-191. Виконайте усно впр. 4;5 зі с.192-193.


Крок 13. Опрацюйте матеріал підручника на с. 194-197.


Крок 14. За опрацьованим матеріалом складіть у зошиті ментальну схему "Мистецтво полемічних запитань і відповідей". 


Дякую за увагу! Якщо ви уважно опрацювали усі 14 кроків, ваші ораторські уміння  гарного спілкування однозначно покращилися. Тепер варто практикуватися. Бажаю успіху!




  

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11-12 групи Українська мова КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Речення зі звертаннями, вставними конструкціями. Відокремлені та уточнювальні члени речення"

31-32 групи Українська література КОНТРОЛЬНА РОБОТА з теми "Образне слово поетичного модернізму"

11-12 групи Українська мова Тема "Повторення вивченого протягом року"